Pielgrzymka do Grecji

Greckim szlakiem św. Pawła. W dniach od 7 do 17 września br. odbyła się pielgrzymka parafialna do Grecji, na szlaku, której znalazły się zarówno miejsca związane z ewangelizacyjną działalnością św. Pawła, jak również bogatą kulturą antyczną. W ciągu 11 dni pokonaliśmy trasę ok. 5200 km. i dotarliśmy m.in. do miasta Kavala nad Morzem Egejskim (do którego św. Paweł przybył podczas swej pierwszej podróży do Europy) oraz do starożytnej Filippi, gdzie ochrzcił pierwszą osobę na kontynencie europejskim – św. Lidię. Zwiedziliśmy też Saloniki, gdzie Apostoł rozpoczął swe nauczanie w synagogach, kierując do Tesaloniczan 2 listy wyrażając troskę o ich los. W Salonikach zobaczyliśmy Białą Wieżę, Łuk i Mauzoleum Galeriusza, Bazylikę św. Demetriusza oraz pozostałości po agorze i rzymskim forum, będącym miejscem licznych prześladowań chrześcijan. W następnej kolejności odwiedziliśmy Kalambakę położoną u podnóża masywu górskiego Meteorów, na szczytach którego mieliśmy okazję zwiedzić 2 z wybudowanych przez średniowiecznych mnichów wiszących klasztorów czyli najstarszy i najważniejszy męski monastyr – Wielki Meteor (Przemienienia Pańskiego) oraz żeński – św. Stefana. Na trasie naszej wędrówki znalazła się Dolina Tembi, kościółek św. Paraskewi oraz grota z cudownym źródłem, z którego woda wpływa ponoć korzystnie na wzrok. W Atenach uczestniczyliśmy w uroczystej zmianie warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza a przechodząc przez Propyleje dotarliśmy na Akropol na szczycie którego znajduje się świątynia wzniesiona Atenie – Partenon a w pobliżu Areopag, wzgórze, na którym św. Paweł przemawiał do Greków. Później przez starożytną agorę dotarliśmy do najstarszej dzielnicy miasta – Plaki. W drodze do Argolidy, krainy historycznej w płn.-wsch. części Peloponezu, podziwialiśmy Kanał Koryncki łączący Morze Egejskie z Jońskim, u którego wylotu leży Korynt, jedno z najsłynniejszych greckich polis epoki antycznej, gdzie św. Paweł przybywał dwukrotnie. Na terenie odkrywek archeologicznych można dziś zobaczyć m.in. pozostałości mównicy (tzw. bema) skąd do Koryntian przemawiał Apostoł, świątyń Apollina i Oktawii, Drogi Lechajońskiej, a nad tym wszystkim wysoko wznosi się niedostępnie ufortyfikowany Akrokorynt. Na trasie naszej wędrówki znalazły się też Mykeny i grób króla Agamemnona, Lwia Brama oraz antyczny teatr Epidavros a także Termopile z monumentalnym pomnikiem Leonidasa i jego żołnierzy, upamiętniający bitwę Spartan z Persami.
Wszystko to, co mogliśmy zobaczyć i czego mogliśmy doświadczyć, ale przede wszystkim codzienne Msze św. (odprawiane nieraz w jakże innej od tej przyjętej scenerii, często pod gołym niebem), gorąca modlitwa oraz intencje, z którymi każdy z nas wyruszył w tak daleką drogę, nadały naszemu pielgrzymowaniu wyjątkowy charakter. Niezapomniane przeżycia i wspomnienia, które na zawsze pozostaną w naszej pamięci oraz wspaniała i niepowtarzalna atmosfera, pozwoliły zarysować nam już plany odnośnie kolejnego pielgrzymkowego szlaku…